Rimligt att fördela resurser efter behov

Vi i Vänsterpartiet röstade nej till att införa prestationsbaserad resurstilldelning inom barn- och ungdomsnämndens verksamhet. Vi gjorde det utifrån vår övertygelse om att resurser till utbildning ska komma de elever som behöver dem till del. Svårare än så är det inte.

Inslagen av konkurrens och tävling skolor, lärare och elever emellan leder inte till positiva effekter på någon nivå utom möjligen för den som ser skolverksamhet som ett spel. Istället vill vi premiera samverkan, samarbete och ömsesidiga utvecklingsprocesser där skolor och pedagoger kan lära av varandra att uppnå bättre måluppfyllelse så att varje elev oavsett skola ska kunna nå så långt som möjligt i sin utveckling. Den utvecklingen motverkas av ett ytligt belöningssystem där vissa skolor som har nått långt premieras medan andra, som i själva verket behöver mer hjälp, får mindre utrymme. Det är lätt att inse att den här utvecklingen leder åt fel håll.

Vi i Vänsterpartiet vill ge varje elev det stöd hon/han behöver. Alla elever är lika mycket värda och ska behandlas därefter, oavsett i vilken skola de går. Det skulle vara betydligt lättare utan en prestationsbaserad resurstilldelning.

Leila ben Larbi och Bosse Hellström
Vänsterpartiets representanter i Barn- och ungdomsnämnden, Kalmar kommun