Mer omsorg istället för mer vinster!

Under de senaste veckorna har vi kunnat läsa flera avslöjanden om vanvård i verksamheter som drivs av Carema och Attendo Care. Vi nås av nyheter som berör fallolyckor, undernäring, dålig hygien och höga dödstal. Samtidigt har det också kommit fram vilka jättelika vinster som riskkapitalbolagen som driver äldreboenden plockar ut.

– Det är inte konstigt att vinstdrivande bolag vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Problemet är att detta handlar om äldre människor som är i behov av omsorg. Istället förvandlas skattemedlen till gigantiska vinster i redan penningstinna fickor, säger Birgitta Axelsson Edström (V), 2:e vice ordförande i omsorgsnämnden i Kalmar.

Bolagen sätter kvalitet och verksamhet i andra hand och vinsten i första. Vinsterna kommer inte ur tomma intet. Pengarna är till största delen skattemedel som svenska folket betalat in i tron att man bidrar till en bättre välfärd, men så är inte fallet.

Kalmar kommun vill inte få in dessa företag i äldreomsorgen. Därför har vi valt att inte införa Lagen om Valfrihetssystem (LOV) som gör äldreomsorgen till en marknad.

–  Jag är glad att Kalmar kommun även fortsättningsvis kommer att vidareutveckla den egna verksamheten utan att blanda in systemfel och vinstintressen. Vi har lyckats stå emot ständiga borgerliga budget- och nämndsförslag om att privatisera och konkurrensutsätta kommunal äldreomsorg. Jag vågar inte ens tänka på hur det hade sett ut om dessa förslag hade vunnit gehör i kommunfullmäktige och omsorgsnämnd.

Den borgerliga regeringen försöker nu tvinga kommuner som inte vill införa LOV att göra det. Det är ett skräckexempel på en högerpolitik som tydligare än någonsin vill ta från behövande och ge åt rika.

– Vem kan med gott samvete medverka till den vanvård som vi nu ser resultaten av? Vi i Vänsterpartiet har som enda parti sagt konsekvent Nej till vinstintressen i välfärden och istället öronmärkt resurser till utveckling. Äldre människor har rätt till ett gott liv och en god omvårdnad. Den rättigheten måste prioriteras framför bolag som vill tjäna storkovan på att håva in skattemedel och missköta vård- och omsorgsverksamheter! avslutar Birgitta Axelsson Edström (V).