Kristallnatten 2011

På kvällen den 9 november anordnade Ung Vänster i Kalmar län ett fackeltåg i centrala Kalmar till minne av Kristallnatten. Ett drygt femtiotal deltagare i skilda åldrar tågade genom Kvarnholmen och avslutade med en samling på Larmtorget där unga talare från KDU, MUF, Antidiskrimineringsbyrån, SSU och Ung vänster medverkade med korta och kärnfulla tal om medmänsklighet, allas lika värde, mångfald, frihet och demokrati. På bilden ser vi talaren från Ung Vänster, Julia Salomonsson.

Josefine Erlandsson, distriktsordförande för Ung Vänster, fungerade som moderator och uttryckte sin uppskattning över att så många slöt upp denna gråkalla kväll. Vi är också tacksamma över polisens närvaro. Därigenom kunde årets manifestation genomföras utan störningar från oönskat håll.

Strävan efter att skapa ett samhälle som är öppet för alla begränsar sig inte till denna kväll. Det är ett arbete som vi måste driva under årets alla dagar. Det är gott att veta att vi är många som arbetar för samma mål och att det finns en bred politisk enighet kring just begreppet Allas lika värde. Detta är en kväll då vi får påminnas om just det faktumet och då vi kan lägga andra politiska skiljelinjer åt sidan.

I morgon fortsätter arbetet för det goda samhället. För oss i Vänsterpartiet är det tydligt att en politik för minskade orättvisor är den säkra och rätta vägen dit. Kamrater, låt oss aldrig tappa det målet ur sikte.

Birgitta Axelsson Edström
pol sekr