Vakna upp!

Många i Sverige säger att Sverige har kommit långt vad det gäller arbetet med jämställdhet. Jag är inte nöjd. Har vi verkligen kommit så långt? Är det inte fortfarande så att det största och viktigaste som har hänt är att kvinnor fick rösträtt 1921? Det är ju snart 90 år sedan, och vad har egentligen hänt sedan dess? Ja, sedan 2006 då vi fick en högerregering har jämställdhet förvandlats till RUT-avdrag och vårdnadsbidrag, och såna reformer leder bakåt istället för framåt.

Runt om i samhället finns fortfarande könsnormer som genomsyrar våra handlingar och som sätter käppar i hjulet för både män och kvinnor. Män får inte jobb inom barnomsorgen eftersom en kvinna anses mer omhändertagande och mest lämpad för just det arbetet. Samtidigt har kvinnor svårt att ta sig in på mansdominerande arbetsplatser och om de lyckas så möts de ofta av ett stort utbud av härskartekniker, vilket i sin tur gör att kvinnor drar sig för att arbeta kvar.

Detta är inte enbart en politikerfråga. Det är en fråga som alla människor måste arbeta med.  Arbetet för jämställdhet gynnar både män och kvinnor och är således en fråga som borde engagera både män och kvinnor. Tyvärr är det så att det som professor Yvonne Hirdman kallar könskontraktet och könsmaktsordningen är så djupt rotat i oss. Men det är inte omöjligt att ändra på och detta är viktigt att veta. Allt är möjligt om man verkligen vill.

Många som motarbetar jämställdheten i Sverige argumenterar genom att påstå att det finns en stor biologisk skillnad män och kvinnor emellan samt att ”så har det alltid varit”. Tänk om vi hade haft samma inställning när det gäller teknikutveckling. Då skulle vi varken haft bilar, tåg eller datorer. Allt har med utveckling och vilja att göra och nu är det dags att åter igen, på riktigt, börja arbeta för alla människors lika värde. Det tjänar alla på, både kvinnor och män.

Mathilda Karlsson, Vänsterpartiet Kalmar