”Projekt Oxhagen” – vår framtida vision av bostadsområdet Oxhagen!

Vi vill nu starta ”Projekt Oxhagen – vår framtida vision av bostadsområdet Oxhagen”. 2013 ska stora delar av projektet vara klart.

Bakgrund

Oxhagen är idag ett bostadsområde med framförallt hyres- och bostadsrätter. Villabebyggelse saknas helt. Området ligger centralt med det vackra Skälbyområdet alldeles intill. Avstånden är relativt korta till Kvarnholmen och Giraffens Köpcenter ligger rakt över Etik Dahlbergs väg.

Den kommunala skolan lades tyvärr ner i juni 2010 och lokalerna hyrdes ut till en fristående skola. Barn/ungdomar, föräldrar och personal försökte på många sätt få politikerna att tänka om och ha kvar skolan. Vänsterpartiet ställde sig bakom deras krav och röstade för en fortsättning i Oxhagen. Kommunen erbjöd Vasaskolan som ett alternativ för de som inte ville välja den fristående skolan. Cirka 40% av eleverna i Oxhagen valde bort den fristående skolan och går nu på Vasaskolan.  Kommunen måste stå för kostnaden för skoltransporten.

Vi är alltså motståndare till politiska beslutet om att lägga ner den kommunala skolan i Oxhagen. Dock önskar vi naturligtvis alla elever som nu går på den fristående skolan uppriktigt lycka till med studierna.

Både förskolan och familjecentralen i Oxhagen är i stort behov av upprustning och större yta. Fritidsgården i området har behov av förändrade lokaler. Planerna för den nedlagda RIFA-byggnaden är fortfarande oklara. Här finns alltså massor att göra!

Projekt Oxhagen

Vi vill omgående starta ett visionsarbete för hela Oxhagsområdet. Kommunen ska tillsammans med boende, föräldrar, barn och ungdomar samt andra intressenter ta fram förslag på ett centrum med en om- och tillbyggd kommunal grundskola, förskola, fritidshem, familjecentral och fritidsgård och eventuellt andra lokaler för offentligt bruk. Detta centrum ska vara en naturlig mötesplats och vara tillgängligt och kunna användas för olika aktiviteter även kvällar och helger. Uppdraget är att skapa ett attraktivt och aktivt centrum för hela närområdet. Nyckelord för arbetet ska vara hållbart byggande, brukarinflytande, småskalighet, tillgänglighet, närhet, fantasi och kreativitet.

Vi vill bygga fler attraktiva lägenheter och ”stadsvillor” i området. RIFA-tomtens användning måste avgöras. Friluftsområdet Skälby ska få tydligare koppling och tillgänglighet till Oxhagsområdet. Vi vill också se fler odlingslotter i området. Oxhagsområdet måste få en genomtänkt lösning där bilar, cyklar och gående kan samsas. Cyklar och gående ska prioriteras.

På det här sättet vill vi se en utvecklande framtid för Oxhagen, en viktig del av Kalmar. Vi är övertygade om att det går! 2013 kommer vi att se delar av resultatet, om vi får fortsatt förtroende att vara med och påverka Kalmar efter den 19 september.