Den första brotullen i modern tid

Ölandsbron är allmän väg vilket innebär att trafikanter ska kunna färdas utan att betala avgift. Om det inte går att cykla på vägen/bron ska naturligtvis Trafikverket ta cyklister över bron utan kostnad. Därför har det under många år funnits en cykelbuss mellan brofästena i Kalmar och Färjestaden på Öland. Trafikverket har haft ansvaret för cykelbussen. Nu försöker man sakta överföra ansvaret till kommunerna och dessutom lägga en avgift på bussen. Detta är inte acceptabelt!

Kalmars politiker sa tidigt nej. Mörbylånga kommun har nu (under påverkan) sagt ja och därmed öppnat för en brotull, en cykelavgift för den som vill transportera sig på allmän väg. Vi beklagar att den statliga myndigheten inte tar det ansvar den borde ta.

Vi hoppas på att de som har synpunkter för fram dessa och att Trafikverket tänker om i frågan och tar bort brotullen. Vi lever i en modern tid i ett samhälle som alltmer anstränger sig att ta hänsyn till miljön och att minska klimatpåverkan. Vi har ett gemensamt ansvar för att se till att cykel och kollektivtrafik blir attraktiva alternativ till privatbilism. Trafikverket borde dela denna strävan, men så är tyvärr inte fallet.

Bertil Dahl  och Birgitta Axelsson Edström

Vänsterpartiet Kalmar