Brott mot folkrätten

Vi har idag nåtts av uppgifter om att det fredliga solidaritetsprojektet Ship to Gaza bordats och mötts med grovt våld av Israel på internationellt vatten. Uppgifter finns om både skadade och dödade bland aktivisterna.

Vi känner sorg och bestörtning över Israels agerande. Man krossar fredlig och folklig solidaritet med det grövsta av våld. Israels regering skriver med blod in sig i historieböckerna som en av vår tids värsta förbrytarregimer.

Vi i Vänsterpartiet kräver nu att den svenska regeringen agerar. Israels attentat är ett tydligt brott mot folkrätten, Carl Bildt måste nu fördöma detta grova övergrepp, kräva såväl att aktivisterna släpps som att man inleder förundersökning mot de ansvariga.

Sverige måste dessutom se till att EU omedelbart upphäver handelsavtalet med Israel. Vi kan inte ha förmånliga handelsavtal med en stat som uppträder som om internationella avtal och mänskliga rättigheter inte gäller dem. EU har länge stött Israel med förmånliga handelsavtal, och därmed har vi stött den israeliska ekonomin. Handelsavtalet mellan EU och Israel innehåller människorättsklausuler. Vi måste använda de klausulerna nu och upphäva avtalet.

På hemmaplan kan vi visa vår avsky genom att arrangera och delta i manifestationer som syftar till att upprätthålla folkrätten och människorätten. Det är också rimligt att vi uppmanar till bojkott av israeliska varor.

Våld och förtryck ska bekämpas med fredliga medel. Såväl Sverige som egen nation och EU har ett ansvar i det här arbetet.

Kalmar den 31 maj 2010

Birgitta Axelsson Edström och Bertil Dahl