En värdig tillvaro för ensamstående mammor är en självklarhet!

Att leva med en ständig oro för att pengarna inte ska räcka till, att känna en evig klump i magen för att något oförutsett ska spräcka planeringen och att bära en sorg över att inte kunna ge det man vill till sina barn när helger, lov och semestrar infinner sig, är nedbrytande. Så lever var fjärde ensamstående mamma idag.

Efter en dramatisk ökning de senaste fyra åren är det idag 57 000 ensamstående kvinnor med barn, alltså en dryg fjärdedel av alla ensamma mammor, som lever under den relativa fattigdomsgränsen. Med relativ fattigdom menas när hushållets disponibla inkomst understiger 60 procent av samtliga hushålls inkomst. Det här är ovärdigt.

Ska vi med stolthet kunna säga att vi i Sverige har världens bästa välfärd, och ska vi lyckas knipa förstaplatsen igen som världens mest jämställda land, måste vi höja underhållsstödet med 200 kronor per månad samt indexreglera det så att det följer prisutvecklingen. Vi måste skapa en modern sjukförsäkring utan stupstock, införa rimliga ersättningsnivåer i A-kassan samt ge möjlighet att deltidsstämpla. Rätten till barnomsorg på obekväm arbetstid ska vara självklar.

Så kan vi ge ensamstående mödrar och deras barn rätt till ett gott liv med bättre ekonomiska förutsättningar. Allt annat är ovärdigt ett modernt land som sätter rättvisan och jämställdheten högt på dagordningen, men då krävs ett regeringsskifte. Jag hoppas på en ny rödgrön regering efter valet 2010!

Birgitta Axelsson Edström

Vänsterpartiet Kalmar