Är prestigen viktigare än pensionärerna?

Röd V-logga med textPensionsmyndigheten lämnade i början av mars en prognos till regeringen om utvecklingen av inkomstpensionen de kommande åren. Prognosen visar på ytterligare sänkta pensioner. Har man 8 000 kronor i pension blir sänkningen 248 kr, har man 14 000 kronor förlorar man 434 kronor. Det är pengar som kommer att kännas ordentligt varje månad när man redan har en låg inkomst.

Vänsterpartiet har som enda parti, men tillsammans med flera andra organisationer, ända sedan det nuvarande pensionssystemet tillkom pekat på systemets brister. Instabiliteten är avsevärd och pensionärerna drabbas direkt av konsekvenserna. Riskerna har överförts från staten till de enskilda pensionärerna.

Det nya pensionssystemet skulle vara stabilt till nästa istid, enligt en av de politiskt ansvariga Bo Könberg (FP). Systemets stabilitet klarade dock inte ens den första allvarliga ekonomiska krisen. Det är inte roligt att behöva säga ”Vad var det vi sa?” men i den här frågan känner vi i Vänsterpartiet att det är befogat.

De fem partier som står bakom pensionssystemet vill skyla över dess brister. Inför valåret 2010 ändrade man därför beräkningsreglerna så att de stora sänkningarna av pensionerna kommer efter valet. Men det är knappast hållbart att fortsätta så här. Man kan ju inte varje gång pensionssystemets svagheter visas ändra skattenivåerna eller hitta på nya tillfälliga beräkningsgrunder.

Det centrala och det enda kloka måste istället vara att åtgärda grundproblemet, d.v.s pensionssystemet. Staten och samhället måste ta de ekonomiska riskerna, inte de enskilda pensionärerna. Den så kallade bromsen måste bort. Det är självklart dags att ompröva pensionssystemet. Prestige får inte hindra detta. Eller är de fem ansvariga partiernas egen prestige viktigare än pensionärernas trygghet?

Birgitta Axelsson Edström, Vänsterpartiet, Gert Järkelid, Vänsterpartiet, Mathilda Karlsson, Ung Vänster, Kalmar