Grattis moderatalliansen!

Vi vill rikta ett grattis till den moderatstyrda alliansen. Ni har lyckats att förändra vårt land som ni lovade där ni satt i badtunnan och planerade ett stålbad för välfärden.

Klassklyftorna har aldrig ökat så mycket som nu. De rika har blivit ännu rikare och de fattiga ännu fattigare. Exempelvis har årslöneskillnaden mellan män och kvinnor ökat med 12000 kr sedan 2006.

Ni har lyckats sälja vårt A B Vin och Sprit. Apoteken går samma väg. Flera lönsamma statliga bolag står på ”Att sälja”-listan. Postkontoren är borta. Priserna ökar på den avreglerade elmarknaden och medicinen ska bli dyrare. Den väl fungerande bilprovningen ska privatiseras och kosta mer. Allt sker av ideologiska skäl, och det är människorna som får betala.

Jobben minskar och arbetslösheten ökar kraftigt, inte minst bland ungdomar. Detta trots att ni försöker försämra ungdomars anställningstrygghet och deras möjlighet att få fasta jobb. Därmed kan de inte heller låna pengar till en första bostad. Att köpa en lägenhet är ju enda chansen till eget boende för unga när ni stryper möjligheterna att producera hyresrätter. Är det bara ungdomar med rika föräldrar som ska ha egen bostad och egen framtid?

De med höga inkomster och stora fastigheter har fått mest skattesänkningar medan arbetslösa, sjuka, de med låga inkomster, studenter och pensionärer har fått mindre eller inget alls av kakan. Många lever idag i en otrygghet över hur de ska klara framtiden och få räknas in som fullvärdiga medborgare. 500 000 människor har tvingats att lämna a-kassan. Många får söka försörjningsstöd från kommunen, men det försörjningsstödet har ni ju valt att istället placera i höginkomsttagares plånböcker via sänkt skatt. ”Hellre kaviar till få än sill och potatis till många” – är det så ni resonerar?

Grattis moderaterna, ni har nästan genomfört ert systemskifte. Orden rättvisa, hållbarhet och solidaritet är strukna ur ordlistan. Vi förstår att ni är stolta över att så mycket av moderatpolitiken är genomförd, men vad säger ni andra tre allianspartier som också badade i badtunnan inför förra valet?

Vi är många som undrar hur ni kunde göra så fel. Vi i Vänsterpartiet har ett annat alternativ. Vi är ett rikt land som borde använda våra gemensamma resurser till att utveckla och bygga ut välfärden och tryggheten för alla. Vi vill att satsningar ska vara till för alla och även gälla skolan, förskolan, kulturen, jämställdheten och pensionärerna. Det går att ändra på genom en annan politik. Ni började med att samlas i en badtunna. Ni får gärna gå tillbaka dit och ta ett rejält långbad, för på regeringstaburetterna vill vi ha andra som vill bygga ett gott samhälle för alla, inte bara för en del.

Bertil Dahl

Birgitta Axelsson Edström