EU-valet närmar sig

Eva-Britt Svensson, EU-parlamentariker, besökte under onsdagen den 8 april Kalmar.

Hon träffade gymnasieelever på Jenny Nyströmsskolan, CIS och Lars Kaggskolan. PÅ kvällen anordnades ett välbesökt offentligt möte i Norrliden. Under dagen sammanstrålade hon även med Kalmars representant på EU-valsedeln, Jacqueline Dovblom.

– Vi vill informera om vad EU betyder för vanligt folk, säger de båda samstämmigt. 80% av alla nya lagar som skrivs stiftas i EU, så det finns verkligen anledning att bry sig om vad som händer där. Varje utebliven röst i EU-valet är en missad chans att påverka.

Eva-Britt Svensson kommer under tiden fram till valet att tillsammans med Vänsterpartiets lokalföreningar att lägga mycket tid på att träffa människor och informera om vikten av att gå och rösta. Hon får ofta frågor om hur en EU-kritiker ser på att arbeta inom EU.

– Vänsterpartiet är det enda EU-kritiska riksdagspartiet. Självklart ska vi fortsätta att engagera oss i EU-frågor så att vi får så kloka beslut som möjligt nu när vi på demokratisk väg har bestämt att Sverige ska vara med. En röst på Vänsterpartiet gör skillnad, vi uträttar nåt, blir hennes slutord i Kalmar.

Eva-Britt Svensson står på första plats på Vänsterpartiets lista till EU-parlamentet och kandiderar för andra perioden. Jacqueline Dovblom står på plats 28. EU-valet genomförs söndagen den 7 juni.