Förnyelse med respekt för tradition

Vi har under hösten noterat ett stort och tilltagande intresse för Vänsterpartiet. Historia, nutid och framtid diskuteras, både internt och utanför partiet.
Det mediala intresset för oss har väl aldrig varit större. Förnyelse ställs mot tradition. Medlemmar, ledare och kritiker skärskådas offentligt. Vi ser våra nuvarande företrädare, våra före detta företrädare och våra kommande väljare i TV-sofforna flera gånger i veckan, ibland t o m flera gånger om dagen. Visst ser vi positivt på att synas, men nu har väl ändå SVT gått lite väl långt i sin iver att förvrida mediabilden i vår favör? Även vi har en gräns, SVT! Det KAN bli lite väl mycket. Och den 13 december blev det faktiskt lite löjligt. Eller?

Vad får vi se på SVTs traditionella Luciamorgon om inte ett enda stort hav av glada röda människor med ljus och glitter och sjungandes vackra sirliga melodier? Man kunde lätt förledas att tro att det var en insider-rapport från vår senaste partikongress! Visst, vi tycker om förnyelse, även internt i partiet, men det finns en gräns. Nu var det ju LUCIA! Rör inte våra gamla traditioner! Oavsett hur mycket vi tycker om rött så ska Lucia och hennes tärnor vara vitklädda. Om tio dagar får vi nog av röda gubbar då tomtarna invaderar vårt samhälle för ett par veckors tid, helt traditionsenligt. Apropå tomtar, Janne Josefsson med team kanske kunde göra ett hemma hos-reportage hos Tomten själv? Man måste ju passa på tillfället när det är aktuellt. Kanske har inte ens Tomten enbart rent mjöl i säcken?

Förnyelsen har sin plats, traditionen har sin. Förnyelsen kan aldrig lyckas om man inte har folket med sig. Tack SVT för den goda tanken, men vi vill inte att Ni ska offra folkets gamla traditioner för vår skull. Håll partipolitiken borta från luciamorgonen i fortsättningen. Vill Ni ha förnyelse, driv den med förnuft och känsla, och det kan ta tid. Det vet vi, och vi har full förståelse för det. Behöver ni hjälp, hör gärna av Er. Vi säger till när vi behöver Er.

Birgitta Axelsson och Johnny Petersson
Vänsterpartiet, Kalmar