Vågar makten fråga folket?

Nu har även Tyskland hängt på demokratitåget. Tysklands inställning till EUs nya konstitution (grundlag) ska bestämmas genom en folkomröstning. Grattis! Nu är det tio länder som vågar fråga folket, och vi hoppas att fler hakar på.
I Sverige råder dock ett ganska kompakt mörker i den här frågan. Regeringen och ja-partierna vågar inte släppa ut frågan till en folkomröstning. De är naturligtvis rädda för att förlora en gång till. Vi förstår rädslan, men vi accepterar inte tillvägagångssättet.

Hur kan man överhuvudtaget få för sig att riksdagen är rätt forum att ta ställning när frågan inte diskuterades i förra valrörelsen? Göran Persson och de andra ja-gossarna gjorde ju allt för att hålla konstitutionen borta från debatten 2002 då riksdagsvalet avgjordes! Därmed är riksdagen diskvalificerad den här gången.

Men vi förstår tanken. Vi vet att riksdagen är mer ja-vänlig än folket. Vi vet att ja-sidan skulle förlora en gång till vid en folkomröstning. Men, kära vänner i ja-diket, offra inte vår demokrati på rädslans och prestigens altare! Väljarnas dom i nästa riksdagsval blir i så fall mycket hård. Det värsta är inte att stora partier förlorar väljarstöd (det skulle ju gynna oss som är mindre!) utan att valdeltagandet sjunker som en direkt följd av maktmissbruk. Och DET är allvarligt.

ALL MAKT UTGÅR FRÅN FOLKET står det i den svenska grundlagen. Än så länge är det den som gäller. Vi måste följa den. Riksdagens ledamöter är visserligen valda av folket, helt efter den representativa demokratins principer, och riksdagen är lagstiftande. Valet avgjordes dock INTE på grundval av hur partiernas företrädare ser på EU-konstitutionen, för det fick ju inte debatteras i valrörelsen. Därför är det både rimligt och rätt att låta oss i Sverige få folkomrösta om EUs nya konstitution. Då uppfyller vi grundlagen.

Birgitta Axelsson och Bertil Dahl
Vänsterpartiet, Kalmar